Cine sunt milenialii și cum îi motivezi?

Milenialii sunt cei care au schimbat modul în care privim productivitatea și performanța, dar și piața muncii. Sunt o generație care a crescut având acces la tehnologie, iar aceasta i-a făcut să vadă și să perceapă lumea cu alți ochi față de părinții lor, Baby Boomers.

 

Lumea muncii s-a schimbat rapid în ultimii ani, în mare parte  datorită milenialilor care au schimbat regulile de pe piața muncii, dar și percepția asupra productivității și performanței... Pentru că tot auzim vorbindu-se despre aceștia și cu siguranță ne întâlnim cu ei în ședințele de echipă, în proiectele transverse, pe o plajă fierbinte, pe o cărare răcoroasă de munte, la o cafea sau la un eveniment, ce-ai spune să aflăm mai multe despre ei/ele? Sau poate ești chiar TU unul dintre ei.

 

Deci... Cine sunt milenialii?

 

Autorii William Strauss⁠ și Neil Howe au scris pentru prima dată despre generația milenialilor, numită și Generația Y sau metaforic „Generația DE CE?” în cărțile lor  The History of America's Future, 1584 to 2069 (1991) și Millennials Rising: The Next Great Generation (2000). Ei au inventat acest cuvânt cam pe când copiii născuți în 1982 intrau la grădiniță, și mass-media începuse să identifice legatura lor potențială cu noul mileniu, întrucât urmau să absolve liceul în anul 2000.

 

Nu sunt date precise pentru începutul sau sfarșitul acestei generații; demografii și cercetătorii folosesc de obicei începutul anilor 1980 ca dată de naștere a primilor mileniali, și mijlocul anilor 1990 până la începutul anilor 2000 ca ultimii ani. Ei sunt copiii generației Baby Boomers (adica cei născuți dupa al doilea razboi mondial când s-a inregistrat un boom al nașterilor) generație care a ieșit la pensie. Ce știm însă sigur este că s-au născut și crescut într-o eră a informației, care a favorizat un mediu deschis și comun. De aceea preferă să lucreze împreună într-un grup unit, să împărtășească informații, să colaboreze, să aibă un scop comun. Cuvântul magic pentru ei este SHARING. Au multă încredere atât în ​​viitor, cât și în ei înșiși - unii critici spun că sunt prea narcisiști, ceea ce ar putea proveni dintr-o educație „tip elicopter”, adica acei părinți foarte implicați, care au încurajat exacerbat importanța stimei de sine. Au fost de mici maeștri în construirea de relații sau parteneriate ad hoc pentru a realiza ceea ce își propun atât într-un mod eficace, cât și eficient.

 

Generația de lucratori Baby Boomers s-a concentrat doar pe eficiență, pe a face lucrurile în cel mai „optim” mod cu putință (am produs o tonă de cuie, la cel mai mic pret și în cel mai scurt timp), în timp ce generația Y este orientată în primul rand spre eficacitate, spre a face întâi ceea ce trebuie (ce fac cu tona de cuie dacă nu am cui să o vand?). Ei pornesc de la un scop pe care noi îl mai numim și obiectiv SMARTER, deși nu le place să vorbească despre asta. Deoarece nu sunt „talkers”... sunt mai degraba „doers”.

 

Ce înseamnă a munci ... ?

 

Știm cu toții ce a însemnat munca în viziunea tradițională. Conceptul de resurse umane a fost legat multă vreme de productivitate și avantaj competitiv. Cu ierarhii care mai de care mai întortocheate și uneori absurde, care poate ne aduc aminte de Castelul lui Kafka. Cu structuri de sus în jos care necesitau aprobarea de la mai multe niveluri de management și implicau mult timp și nervi consumați. Totul a fost despre numere, tranzacții și rezultate. Dar milenialii și apetitul lor pentru tehnologie și conectivitate au făcut trecerea de la un mediu de lucru bazat pe tranzacții către un loc de muncă bazat pe relații.

 

De la „ce-mi iese mie din asta?” la „ce urmează să facem împreună - ca echipă?”, „cum pot contribui?”. De la „EU” la „NOI”. Acest „noi” care împărtășește cu drag informații și împarte aceeași rețea de socializare, aceleași valori, principii, credințe și destinații de vacanță. Ei nu acceptă să fie priviți ca o piuliță dintr-un mecanism sau ca roboți programați pentru a atinge nivelul de productivitate setat undeva sus, sus, la etajul 99, ci ca indivizi cu nevoi individuale, motivație, interese și atitudini, ancorați în realitate, ancorați în prezent, în AICI și ACUM. Le place să facă față provocărilor de orice fel: personale sau profesionale. Sunt foarte instruiți și implicați în ceea ce fac (dacă le place). Desi sunt foarte buni jucători de echipă, sunt și foarte ambițiosi, căutând feedback constant și promovări rapide pe scara corporatistă. În același timp, când au ceva de spus, spun răspicat și fără teamă că vor fi sanctionați sau puși la zid. Pentru că adevărul, transparența și sinceritatea sunt printre acele lucruri invizibile dar puternice, care le dau forța să înceapă cu zâmbetul pe buze o nouă zi. Sunt valorile deja integrate in ADN-ul lor.

 

Atunci când li se oferă instrumentele potrivite și conditii de lucru flexibile, milenialii sunt oameni simpli, pasionați și dinamici, capabili să aducă schimbările necesare în organizații și să depășească orice obstacol fiind by default “solutions oriented”. Nu sunt dispusi să-și sacrifice viața pentru un loc de muncă și nu sunt genul workaholic ca părinții lor Baby Boomers. Visează, e drept, să caștige mulți bani și să-și construiască o carieră, dar vor să obțină toate astea într-un mod ușor, rapid și inteligent. Fără sacrificii. Prin urmare, motto-ul lor la locul de muncă este: „lucrează mai inteligent, nu mai mult”. Este o generație a visătorilor. Ei au propriile lor bătălii de dus și obiceiuri, propriile interese și perspective. A fi ei înșiși nu îi sperie deloc. Dimpotrivă. Le place. Sunt conștienți de abilitățile și talentele lor și stiu că pot face mai mult, că pot merge extra miles, dacă e necesar. Deși valorile lor sunt încă traditionale, cum ar fi familia, pacea, loialitatea, voluntariatul, justiția socială, toleranța, ecologia, echilibrul dintre viața personală și cea profesionala, ceea ce îi diferențiază de părinți sunt dedicarea lor față de aceste valori, dorința lor de a le trăi, nu doar a predica despre ele. În acest fel, ei sunt autentici, trăind o viață autentică, cu sens.

 

Cum îi motivăm?

 

Tocmai de aceea sunt atât de greu de reținut și de motivat la locul de muncă și de aceea atât de multe companii nu obțin rezultatele scontate atunci când aplică scheme sofisticate și costisitoare de beneficii și compensații. Milenialii nu sunt atrași în primul rând de beneficiile oferite de angajatori, de programe, birouri colorate și practici interesante, ci de posibilitatea de a construi o carieră de succes într-un ritm rapid și de a dezvolta relații de înaltă calitate la locul de muncă, unde petrec atât de mult timp. Iar mulți dintre ei au curajul să devină mici sau mari antreprenori, construind dintr-o pasiune un business de succes. Și asta fără să mai aștepte momentul pensionării, ca să fie siguri că își vor putea plăti facturile.

Preferă să lucreze în organizații capabile să construiască o cultură autentică, o cultură a empatiei, a grijii și a respectului, o cultură atentă la comportamentul cotidian și care le permite să se preocupe cu adevărat unul de celălalt, atât la nivel profesional, cât și personal. O cultură care ajunge mult mai adânc în sufletele oamenilor decât planurile de beneficii și birourile futuriste, o cultură care respecta și prețuieste unicitatea fiecărui om.

 

Si de ce preferă acest lucru?

 

Pentru că sunt o generație sensibilă la gândurile și sentimentele altora și care exceleaz în relațiile umane tocmai prin faptul că stăpânesc atât de natural tehnologia. De fapt, lumea în care s-au născut și au crescut era atât de plină de gadgeturi și software de comunicare încât nici măcar nu văd aceste instrumente ca fiind tehnologie. Este în sângele lor. Aceștia vorbesc „limba tehnologiei” fluent și spontan, în timp ce generațiile Baby Boomers și Generația X o vorbesc cu „accent”, chiar dacă folosesc zilnic e-mail-urile, motorul de căutare Google pentru orice și cumpără biletele de vacanță online.

Milenialii caută să ducă o viață cu sens, congruentă cu valorile lor, iar când aleg să lucreze undeva merg pe aceleasi principii: să lucreze în organizații care le oferă un sens și un cadru în care talentele și abilitățile lor se pot desfășura liber și pot crea ceva valoros, de impact. În care li se dă libertatea și puterea de a pune lucrurile în mișcare. Rețineti cele două cuvinte: cu sens și de impact. Pentru că sunt cuvinte magice, care îi fac să mute munții. De fapt, ei nu aleg un anumit job, oricum după câteva luni li se oferă alte roluri, ei aleg o organizație, motiv pentru care s-a pus atât de mult accent pe brandul de angajator / employer branding în ultima vreme.

Acesta este principalul motiv pentru care Google este în ultimii 10 ani cel mai cautat și dorit angajator din lume. Este o organizatie care ofera sens și „empowerment”.

 

Pana acum am povestit despre ce le place milenialilor. Dar oare ce nu le place?

 

Milenialii urăsc birocrația și tot ce înseamnă formulare, hârtii, declarații, stat la cozi, etc. Ei evită mediile rigide cu reguli stricte care se aplică doar pentru majoritate, în timp ce există întotdeauna o minoritate favorizată și scuzată de aceste reguli. Cea mai mare nevoie a lor este să comunice, cea mai mare obsesie, să se conecteze cu întreaga lume și să primeasca validare prin canalele deja create sau cele care vor urma. Interziceți-le să foloseasca rețelele sociale și i-ați pierdut pentru totdeauna.

Angajatorii trebuie să arate milenialilor că le pasa de ei, întrebându-i pur și simplu despre hobby-uri sau viața personală, despre ultimul concediu de exemplu. Vor fi încântați să povesteasca și să împărtășească experiențele lor. Să le ofere mult spațiu și libertate pentru a lucra oriunde și oricand, să le ofere feedback constructiv în mod regulat (chiar dacă este la o simplă cafea), să asculte cu atenție ideile lor creative și să îi lase să ia decizii importante încă de la începutul carierei. Experiența și vârsta nu mai reprezintă criterii de diferențiere când vine vorba de promovare. Competențele, da. Competiția nu mai este încurajată, colaborarea și partajarea, da. Oamenii sunt tratați ca ființe umane, nu ca numere, există un cadru de comunicare deschis inclusiv pe verticală, care nu e blocat în nici un moment de nivelul ierarhic iar respectul și valorizarea sunt trăite de fiecare, nu sunt doar simple cuvinte într-un email sau într-un tablou.

 

 

Aceștia sunt milenialii și în aceste lucruri, poate mărunte și neimportante la prima vedere se află cheia pentru a-i motiva și păstra în organizatie. Nu este nimic riscant, scump sau science-fiction în toate astea.  Este un mod natural și simplu prin care organizațiile își pot asigura succesul pe termen lung, într-o lume globală, complexă și digitală. În plus, există un potențial imens în încurajarea și consolidarea relațiilor umane la locul de muncă și cei mai buni la asta sunt milenialii dar și următoarea generație, asa numita generație Z.  Sau, dacă va plac prescurtarile cum imi plac mie, le putem spune gen Z sau și mai simplu, generația zoomers, despre care vom povesti într-un alt articol, nu de alta, dar s-ar putea să ne fi întâlnit deja la o cafea cu câțiva dintre ei. Mă refer la aceia care tocmai ce au absolvit facultatea și își caută un job de internship în... organizatiile cu sens.

Alte articole

Sunt un reprezentant de seamă al Generației X (spre finalul perioadei, aș putea spune chiar la granița între X  si Y (...

Let's start with defining assertiveness  Assertiveness is an ability that can be learnt at any age and step by step integrated in...

After 35 years since its first appearance, probably everybody heard so far and many of us even used the Grow coaching model in...

Milenialii sunt cei care au schimbat modul în care privim productivitatea și performanța, dar...

Cine a fost Walt Disney?

 

Walt Disney este cunoscut ca unul din cei mai remarcabili și de succes leaderi...

Am fost un copil care prefera programul de percepție “departe de”. Departe de conflicte, note proaste, critică, umilire, riscuri...

Ce credeți că au în comun filmele How to train your dragon?, Frozen, Tangled, Kung Fu Panda?

 

Darurile....

Cu siguranta, dupa atatea experiente si lectii invatate as alege sa lucrez intr-o organizație cu ... sens. Cred in ...